در سده اخیر بروز تحولات گسترده در زمینه کامپیوتر و ارتباطات، تغییرات عمده ای را در عرصه های متفاوت حیات بشری به دنبال داشته است و دنیای ارتباطات و تولید اطلاعات به سرعت در حال تغییر بوده است؛ به گونه ای که داده ها و اطلاعات با سرعت و در زمانی غیر قابل تصور به اقصی نقاط جهان منتقل می شود و در دسترس استفاده کنندگان قرار می گیرد.
در همین راستا، واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمارستان شهید دکتر فقیهی تحت نظارت مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه علوم پزشکی شیراز با هدف راه اندازی، توسعه و نگهداری فرآیندهای حوزه های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات در بیمارستان فعالیت خود را آغاز نموده است. همچنین واحدهای HIS و مرکز تماس بیمارستان نیز ذیل واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمارستان مشغول به فعالیت می باشند.
ارتباط بیمارستان فقیهی با ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی بر بستر فیبرنوری برقرار می باشد. کلیه کامپیوترهای بخشهای مختلف بیمارستان از طریق شبکه داخلی به شبکه اینترانت دانشگاه متصل می باشند و با سرعت مناسب از سامانه های نرم افزاری دانشگاه از قبیل اتوماسیون اداری استفاده می کنند. همچنین تمامی نقاط بیمارستان دارای پوشش بی سیم می باشد.

فرآیندهای این واحد در گروه های زیر طبقه بندی می شود:

حوزه نرم افزار:
نصب و نگهداری سیستم عامل های عمومی
نصب و رفع مشکل نرم افزارهای کاربردی عمومی و تخصصی

حوزه HIS:
انجام تنظیمات اولیه و اطلاعات پایه و اعطای دسترسی به کاربران
عیب یابی، تحلیل و رفع مشکلات مطرح شده و پیگیری با شرکت پشتیبان جهت رفع مشکلات خاص
نیازسنجی، امکان سنجی و تحلیل درخواست های توسعه نرم افزار و پیگیری با شرکت توسعه دهنده جهت اجرا
آماده سازی گزارشات مورد نیاز مدیریت و مسئولین بخشها و کاربران
تهیه گزارش از اشکالات و درخواست های اعلام شده به کار شرکت به صورت ماهانه
تهیه و ارسال گزارش شاخص ها به دفتر ارتقا کیفیت به صورت ماهانه
تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات و نظارت بر پشتیبان گیری اتوماتیک توسط شرکت پشتیبان
کنترل لیست تغییرات کلی و جزیی قبل و بعد از اعمال توسط شرکت توسعه دهنده
پیگیری در خصوص راه اندازی و ایجاد بستر ارتباطی با سخت افزار های مرتبط در حوزه HIS

حوزه وبسایت:
به روز نگه داشتن مطالب بخش فناوری اطلاعات در وب سایت (اخبار و اطلاعیه ها و ...)
آموزش مدیریت صفحات وبسایت به رابطین واحدهای مختلف بیمارستان
ایجاد زیرساخت های لازم جهت افزایش تعامل کاربران وب سایت

حوزه سخت افزار:
نصب و نگهداری تجهیزات حوزه فناوری اطلاعات (کیس، مانیتور، پرینتر، اسکنر و ...)
بروزرسانی اطلاعات سخت افزارهای موجود جهت مدیریت و اختصاص بهینه منابع
نیازسنجی و نظارت بر خرید تجهیزات از منظر کیفی و تطابق با استانداردهای تبیین شده

حوزه شبکه:
نصب و نگهداری زیرساخت شبکه شامل تجهیزات و لینک های ارتباطی
بروزرسانی اطلاعات زیرساخت شبکه به منظور تسریع در فرآیند رفع مشکل و اختصاص بهینه منابع
نظارت بر خرید تجهیزات از منظر کیفی و تطابق با استانداردهای تبیین شده
مدیریت شبکه داخلی بیمارستان و ارتباط آن با شبکه دانشگاه
نگهداری شبکه بی سیم و اطمینان از پوشش حداکثری شبکه در بیمارستان
نگهداری و مدیریت سرویس های شبکه (اینترنت، پست الکترونیکی، وب سایت و ...)

حوزه مخابرات:
نصب و نگهداری زیرساخت مخابراتی بیمارستان
بروزرسانی اطلاعات زیرساخت مخابراتی به منظور تسریع در فرآیند رفع مشکل و اختصاص بهینه منابع
نظارت بر خرید تجهیزات از منظر کیفی و تطابق با استانداردهای تبیین شده

حوزه مرکز تماس:
ارتباط دادن تماس های بیرون بیمارستان به بخش ها
انجام فراخوانی مورد نیاز بخش ها و واحدها براساس دستورالعمل
پاسخگویی به شماره های داخلی بیمارستان
اطلاع شماره های داخلی به واحد های درخواست کننده
تماس با شماره های همراه درخواستی بخش ها براساس دستورالعمل و ثبت آن ها (تاریخ، زمان، اپراتور، بخش درخواست دهنده و شماره همراه)
ارتباط دادن ستاد هدایت MCMC به بخش ها و ارتباط دادن سوپروایزرها و رزیدنت ها به MCMC در صورت عدم دسترسی سریع
اطلاع به واحد تأسیسات در صورت فعال شدن و چشمک زدن سیستم هشدار نصب شده در مرکز تلفن
دریافت اطلاعات خرابی تلفن بخش ها و انتقال به اتاق سانترال (پیمانکار:آقای حق بین)

حوزه آموزش، تحقیق و توسعه:
آموزش کاربران در زمبن های محتلف حوزه فناوری از طریق برگزاری جلسات و تهیه منابع آموزشی
آموزش سامانه های الکترونیکی و پیگیری رفع مشکلات آن ها
تحقیق، مشاوره و آموزش کاربران
پیگیری الکترونیکی شدن فرآیندها به منظور کاهش هزینه ها، شفافیت و تسهیل در امر خدمات رسانی
نظارت بر اجرای فرآیندهای استاندارد در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در بیمارستان

حوزه مدیریتی:
شرکت در جلسات مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه و جلسات داخلی بیمارستان
نظارت بر اجرای دستورالعمل های ابلاغی مدیریت فناوری اطلاعات در بیمارستان
ارائه گزارش های دوره ای در موعد مقرر به مدیریت بیمارستان و مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه
برگزاری جلسات هم اندیشی با کارشناسان فناوری اطلاعات بیمارستان
اتخاذ سیاست های لازم در زمینه تخصیص منابع به واحدهای مختلف بیمارستان
برنامه ریزی جهت برگزاری دوره های آموزشی متناسب با نیاز واحدهای مختلف بیمارستان
 
مسئولین پیشین واحد فناوری و اطلاعات بیمارستان شهید دکتر فقیهی
سرکار خانم مهندس
سمیه ذاکرعباسعلی
سرکار خانم مهندس
لیلا طاهری
سرکار خانم مهندس
ونوس صابرزاده
جناب آقای مهندس
محمد حسین درخشنده
مدت مسئولیت: ۸ سال (۱۳۹۶-۱۳۸۸)
مدت مسئولیت: ۱ سال (۱۳۹۷-۱۳۹۶)
مدت مسئولیت:۳ سال (۱۳۹۹-۱۳۹۷)
مدت مسئولیت: ۱ سال (۱۴۰۰-۱۳۹۹)
جناب آقای مهندس
اکبر سیاهی 
     
       
 مدت مسئولیت: ۱ سال (۱۴۰۱-۱۴۰۰)